22 Nisan 2014 Salı

İLHAM

…İşin açıkçası sizler, ilham ile çalışmayı birbirine karıştırıyorsunuz. Oysa ki, ilham artistin ruhunda birdenbire doğan bir duygu, bir heyecandır (ve sanatçıda daima vardır bu) Örneğin ben, aklıma gelen bir olayı oturup hemen kafama ilk doğduğu şekilde yazar ve bundan da büyük bir zevk duyarım. Ve sonra bunlar üzerinde aylarca ve yıllarca yeni çalışmalar yaparım. Bu şekilde çalışmam da, fikrin bana defalarca ilham vermesini sağlamış olur (böyle olmasına bayılıyorum) bazı yerleri çıkarır, bazı yerlere ilaveler yaparım. İnan bana, bu şekil, olayların daima zenginleşmesine, gelişmesine ve kuvvetlenmesine sebep olmaktadır. Kişinin her şeyden evvel, ilham sahibi olması gerekmektedir, zira ortada ilham olmadan hiçbir işe başlamanın imkan ve ihtimali yoktur…”

Dostoyevski’nin kardeşi Michael’e 31 Mayıs 1858 tarihli mektubundan


(Dostoyevski’nin Mektupları sayfa 97-98)

1 yorum:

  1. Dostoyevski... İnanılmaz bir yazar... Onu okuduktan sonra okumanın zevkine vardım.

    YanıtlaSil